Zit met een probleem en wil dat eens delen met jullie. Kijken of wat jullie ervan denken?
Zelf kom ik er niet uit!
6 maanden geleden probleem gehad dat auto steeds met lege accu staat.
Door garage nieuwe accu in laten zetten. Na enkele dagen weer accu leeg.
Garage weer tests uitgevoerd: vermoeden dat navigatie systeem de accu leegtrekt.
Advies deze niet meer gebruiken en uit te laten staan!!
Na 5 maanden zonder navigatie gereden te hebben nooit de accu meer leeg gehad (YESSS dus dat was het dan ?!?).
HELAAS!! Tot vorige maand. Tot 2x toe als ik de auto aan het wassen ben en dan de deuren vaak open en dicht doe, en daarna de auto wil starten: accu leeg.

Overigens rij ik zeer weinig met deze auto (keertje naar de super op en neer 5km). Maar ook meegemaakt dat als ik een afstand van 100Km rij op de snelweg, dan doodleuk 1 uur later na stilgestaan te hebben de accu leeg.

Dus verdachten op mijn lijstje zijn:

1. Lekstroom?
2. Dynamo?
3. Accu?
Zelf testen:
Accu een aantal uur geladen met een 220V naar 14V druppel lader totdat deze aangaf dat de accu 50% ~ 75% vol is. Daarna de auto 1x gestart, dat werkte weer. Direct daarna onderstaande tests gedaan (na afloop van deze tests die een uur duurde wilde de auto weer niet meer starten, accu te leeg!!):
Ampère test: (multimeter tussen min kabel van auto en min pool van accu gehangen).
1. Alles van de auto uit en alle deuren vergrendeld
Direct = 1,66A
Na 1 min = 0,88A
Na 2 min = 0,03A ~ 0,04A
2. Alle deuren vergrendeld en alarm ingeschakeld
Direct = 1,66A
Na 1 min = 0,82A
Na 2 min = 0,01A ~ 0,03A
Conclusie:
• Geen lekspanning geconstateerd die boven de toelaatbare waarde van 0,05A komt.
• Verbruik in rust stand is met alarm ingeschakeld minder dan zonder alarm ingeschakeld.
Ampère test: (multimeter tussen plus kabel van auto en plus pool van accu gehangen).
1. Alles van de auto uit en alle deuren vergrendeld
Direct = 1,70A
Na 1 min = 0,88A
Na 2 min = 0,04A ~ 0,06A (90% vd tijd 0,04A)
Na 16min tot 40min (40min naar de multimeter zitten staren) = 0,01A ~ 0,02A
2. Alle deuren vergrendeld en alarm aangeschakeld
Direct = 1,88A
Na 1 min = 1,66A
Na 2 min = 0,85A
Na 3 min = 0,02A
Conclusie:
• Geen lekspanning geconstateerd die boven de toelaatbare waarde van 0,05A komt.
• Na 16min gaat auto in nog een verdere rust stand die tot max 0,02A komt.
• Na 3 uur laden start de auto echter na uitvoeren van bovenstaande tests is de accu weer te leeg om de auto een tweede keer te starten
• Huidig verbruik in rust stand bij een volle accu op 50Ah zou /0,02A = 2500 uur moeten zijn = 104 dagen en dan leeg.
• Huidige situatie is echter dat de accu binnen halve dag of zelfs binnen een uur leeg is!!!!
Voltage test: (multimeter op beiden polen van accu geplaatst).
1. Accu geheel los geschakeld (geen enkele kabel vast aan de accu)
Accu te leeg om auto nog te starten = 12,70V
Na 3 uur laden via druppel lader = 13,15V
Auto gestart, na starten accu weer los = 12,72V
2. Accu aangekoppeld (alle verbruikers uit en deuren dicht) (moet tussen 11 en 12V zijn)
Accu te leeg om auto te starten = 12,19V
Na 3 uur laden via druppel lader = 12,57V
Auto gestart, na motor weer uit = 12,57V
3. Sleutel in contact met standaard ventilator en radio aan bij corresponderend contact niveau
Contact 1 accu te leeg om te starten = 10,18V
Contact 2 accu te leeg om te starten = 9,82V
Contact 3 (klak klak auto start niet) = 8,00V
Contact 1 na 3 uur laden via druppel = 12,35V
Contact 2 na 3 uur laden via druppel = 12,38V
Contact 3 na 3 uur laden via druppel = 12,38V
4. Draaiende motor (moet rond 14V zijn)
Na 1 min @1000rpm = 14,12V
Na 3 min @700rpm = 14,15V
5. Hoger toerental (mag max 14,7V zijn)
Test 1 @2000rpm = 14,15V
Test 2 @3000rpm = 14,18V
Conclusie:
• Dynamo lijkt met iets boven 14V voldoende voltage te leveren
• Dynamo lijkt geen defect te hebben voor de regulator (spanning blijft gelijk bij hoge toeren)
• Accu geheel los gekoppeld van alles heeft een hogere voltage dan wanneer aangesloten
• Dit is ook het geval na 3h geladen via druppellader
• Na 3h geladen te hebben, daarna auto gestart en auto weer uit blijft voltage evenveel 12,57V
Huidige situatie is echter dat de accu binnen halve dag of zelfs binnen enkele uren leeg is!!!!
Hebben jullie op grond van deze test resultaten een vermoeden wat het kan zijn??

Ben nu bezig met een laadsessie met de druppellader die 24 uur duurt. Dus ik laat de lader er de hele dag nu aanhangen.
Daarna ga ik de auto elke dag een keer starten en wat deuren openen enz totdat die weer leeg is.
Kijken hoelang het dan duurt.